گره زدن فرش ابریشم قم لزوما تنها یا حتی مهم ترین روش در فرش سازی نبود، فرشهای نمدی برای مدتهای طولانی در آسیای مرکزی و شرقی مورد استفاده قرار میگرفتند، همانطور که نمونههای باشکوه قرن اول میلادی از نوین اولا در شمال مغولستان (قرن اول قبل از میلاد تا قرن اول پس از میلاد ، در هرمیتاژ) یا در مخزن شوسو نشان میدهند.
انبار امپراتوری ژاپن) در نارا در نزدیکی اوساکا (قبل از قرن هشتم). قالیهای گرانقیمت با نقوش فیگور و طلا که نویسندگان یونانی و عرب ذکر کردهاند، احتمالاً بافته یا گلدوزی شدهاند و احتمالاً روی دیوار و همچنین روی زمین به نمایش گذاشته شدهاند.
فرش بزرگی که در قرن ششم برای کاخ ساسانی در تیسفون ساخته شد، مشهورترین فرش است ( به بالا نگاه کنید به زیورآلات و تصاویر: نماد طرح کلی) اما دیگر دربارهای شرقی، مانند خلافت در بغداد (قرن هشتم تا سیزدهم) نیز از فرشهای ارزشمند استفاده میکردند.
در قرون 13، 14 و 15، آسیای صغیر وقفقاز قالیهای درشت و رنگارنگ با ستارهها، چند ضلعیها و اغلب نقشهایی از نوشتههای سبک کوفی تولید میکرد.
گروه خاصی با اشکال ساده و بسیار متعارف حیوانی نیز بافته شد. مهم ترین این فرش ها با هفت قطعه نقش های هندسی قوی و تکرار شونده در رنگ های پررنگ قرمز، زرد و آبی که در مسجد علاالدین کی قباد اول در قونیه یافت شده است، نشان داده شده است.
آناتولی و اکنون در موزه هنر ترکی و اسلامی استانبول؛ قدمت آنها احتمالاً مربوط به قرن سیزدهم است.
در موزه دولتی برلین و در موزه ملی هنرهای زیبا در استکهلم دو فرش بدوی وجود دارد، یکی، یک نبرد بسیار متعارف با اژدها و ققنوس، و دیگری، پرنده های سبک روی درخت. هر دوی این فرشها احتمالاً مربوط به اوایل قرن پانزدهم هستندآناتولی.
بعدها، بسیاری از قالیهای با بافت ظریفتر، نقشهای ظریفتر و رنگهای غنیتر – عمدتاً هندسی و احتمالاً از آسیای صغیر – در اروپا ظاهر شدند.
نقاشان فلاندری مانند هانس مملینگ ، یان ون ایک و پتروس کریستوس آنها را با چنان مهارتی به تصویر کشیدهاند که گرههای جدا از هم گاهی قابل مشاهده است.
امروزه بسیاری از این طرحها در منطقه برگاما در آسیای صغیر و جنوب قفقاز تکرار میشوند که کار تاریخگذاری را پیچیده میکند.
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.